Bine ați venit la noi acasă!

miercuri, 16 martie 2011

Pregătirea pentru maraton

În caz că v-am inspirat și sunt printre cititorii noștri persoane ce doresc să alerge primul maraton, am să încerc să vă împărtășesc câte ceva din ce am priceput eu din cele două maratoane la care am participat. Sunt sfaturi pentru începători, pentru cei ce doresc „să termine”.

Cel mai important lucru este să nu te antrenezei când și cât ai tu chef. Dacă faci asta cred că este foarte probabil să te prezinți la start neantrenat suficient. Ai nevoie de un plan de antrenament. Sunt pe net o mulțime de scheme oferite de diverși antrenori, poți lua una de-a gata sau o poți personaliza în funcție de cât timp mai ai până la maraton și nivelul tău actual. Nu numai că este mai eficient din punct de vedere fizic dar disciplina și încrederea în tine pe care le dobândești prin respectarea cu strictețe a unui plan te vor ajuta enorm la maraton. Maratonul este un test fizic destul de dur, dar cred că este mai mult un test psihic. Un mindset de tipul „m-am antrenat pentru asta, știu că pot s-o fac, nimic nu mă oprește” împreună cu aptitudinile fizice dobândite prin antrenament îți vor asigura reușita. Cel mai probabil la început vei fi încântat de planul tău de antrenament dar și aici, că în orice activitate din viață, e greu să stai motivat. Poți folosi experiența maratonului pentru a-ți dezvolta această laturăa personalității tale - capacitatea de a găsi motivație înauntrul tău.
Deși cred cu tărie că trebuie să urmezi planul pe care ți l-ai propus dacă ți se întâmplă să nu faci un antrenament nu fă o tragedie din asta, nu-ți pierde motivația. Oricui i se întâmplă. Și cel mai important, data viitoare când alergi nu încerca să recuperezi. Un antrenament în minus nu te va face să-ți pierzi condiția fizică, nu ai de ce să riști o accidentare.
Uneori după ce termini antrenamentul vei simți că mai poți să alergi - nu o fă. Respectă planul, e făcut cu cap. Faptul că tragi astăzi 2-3km în plus nu-ți va aduce mari beneficii, rezistența se formează în timp, cu perseverență.

Încălzește-te bine înainte să începi să alergi. După ce am început să mă antrenez mă dureau groaznic genunchii chiar și când nu alergam. Imediat după ce am început să fac o încălzire mai complexă durerea a dispărut ca prin minute. Ia-ți o sticlă de apă cu tine. Obligatoriu. Nu este foarte incomod să o ții în mână. La alergările de peste 20km pune-ți plasturi peste sfârcuri, e destul de neplăcută iritația provocată de tricou.
În timpul maratonului nu este cazul să experimentezi. Testează gelurile energizante în timpul antrenamentelor, vezi cum te împaci cu ele. Nu-ți cumpăra adidași noi pentru maraton, cumpără-i din timp ca să apuci câteva antrenamente în ei. Dacă nu ai făcut-o mergi cu cei vechi, nu te teme, dacă te-au dus până aici mai merg 41 de km. Ai grijă ce mănânci înainte de maraton și în dimineața maratonului. Eu am dat-o în bară la capitolul ăsta la primul maraton. Caută pe net ce să mănânci, aici nu știu să dau sfaturi, sunt încă în încercări.
Renunță la alcool. Este la mintea Elenei Udrea, alcoolul nu se împacă cu sportul. Nu te pune nimeni să fii călugăr, e ok să bei o bere cu prietenii sau să chefuiești la o petrecere. Dar dacă obișnuiești să bei des oprește-te. Faptul că vei avea o condiție fizică mai bună este doar un sfert din beneficiile pe care le vei avea.

Fă în așa fel încât antrenamentele să ți se pară plăcute, nu le considera un chin. Alergi pentru tine, nu este cazul de „aoleu, mâine iar trebuie să alerg!”. Descoperă bucuria alergatului. Este inevitabil să nu te plictisești când alergi peste 2 ore, așa că găsește modalități să alungi plictiseala: uită-te după fete, fă-le cu ochiul, scoate limba către copiii mici, încurajează ceilalți alergători. Antrenamentul poate fi și un bun prilej de socializare, poți cunoaște oameni cu aceleași pasiuni ca tine, oameni faini, care îți seamănă (se consideră că dacă ai intrat pe blogul acesta ești un om fain :) ). Știi cum spunea Dale Carnegie, „People rarely succeed unless they have fun in what they are doing”.
Ah, și nu uita! După ce îți depășești un record personal ridică mâinile și scoate un „yahooo!” din străfundul tău. Arătă-le și vecinilor că te antrenezi pentru maraton și-ți place lucrul ăsta! Nu ține pentru tine, bucuria e făcută să fie împărtășită!

Un comentariu:

  1. commentariul despre plasturi... priceless! nici n-am cuvinte sa ma exprim :)) spor la alergat ;)

    RăspundețiȘtergere

Te mănâncă limba? Ia să vedem de ce ești în stare!